08:00, 21 травня 2020 р.
Вірогідність ще одного провалля, доцільність нової дороги та чи може Трускавець втратити лікувальні джерела? - Ситуацію пояснив науковець
prowalla2_5e6fa924966fb.jpg
Питання провалля поблизу дороги Трускавець-Дрогобич останнім часом неабияк актуальне. Тривають дискусії щодо ймовірного обвалу дороги та нібито можливості зникнення мінеральних джерел Трускавця.
Як пише Юлія Гасій наumoloda.kyiv.ua, це надто тривожна перспектива, щоб вимовляти її вголос. Тож уся увага львівських екологів прикута до тріщин шляхового покриття дороги Дрогобич — Трускавець. Вирішують переносити інфраструктуру: водогін, ЛЕП, а це — мінус 23 млн грн із держбюджету. Далі — дорога.
Уряд обіцяв виділити на будівництво 250 млн грн. Розробленням і втіленням проєкту займається Служба автомобільних доріг України. Переносити дорогу вирішують попри с. Модричі — 100-200 метрів на захід від існуючої дороги.
Чи є ймовірність втрати лікувальних джерел?
«Ми можемо припустити можливі сценарії розвитку цього явища. За найгіршими прогнозами, неконтрольований великооб’ємний обвал може спричинити потрапляння мінералізованої води у басейн річки Дністер, яка є майже єдиним джерелом прісної води для Молдови. Непридатними до пиття стануть і криниці місцевих мешканців. Обвали землі супроводжуються техногенним землетрусом. Землетрус в 6 балів і вище може спричинити деформацію водоносних горизонтів у регіоні Трускавця. В тому числі — до втрати курортом лікувальних джерел», - розповідає Зеновій Варивода, кандидат технічних наук, член-кореспондент Академії гірничих наук України, директор Стебницького ДГХП « Полімінерал» з 1989 до 2001 рр.
Можливість нових обвалів?
"Спрогнозувати вірогідність, місце та масштаб наступних обвалів можливо лише при наявності достовірних геофізичних даних, яких немає. Українські науковці не мають ні достатніх технічних можливостей, ні досвіду розв’язання подібних проблем: так буває, коли при розподілі бюджету депутати розглядають науку як тягар, а не як вигідну інвестицію.
Німецьку дослідницьку компанію K-UTEC, яка достатньо знайома зі Стебницьким родовищем (проводила власним коштом тут у 2010-2013 рр. серйозні дослідження в рамках Європейського проєкту МABUWU ) і передбачила точне місце першого провалля, до вирішення проблеми не допускають. І зовсім не з міркувань економії: німецькі геологи пропонують дослідити територію родовища за свої ж кошти", - йдеться у метеріалі Юлії Гасій.
Перспективи нової дороги
"Новозбудована траса може бути більш небезпечною, ніж існуюча. Або ж значно дорожчою від задекларованої суми".
Цю інформацію стурбовані науковці озвучують на екологічних «круглих столах», засіданнях екологічних комісій, форумах, шляхом листування.
Доцільно озвучити і найбільш оптимістичний сценарій Зеновія Вариводи:
«Схоже на те, ще провалля 2017 р. утворилось внаслідок східних водопритоків. 2020 р. — західних. В обох випадках обвали перекрили собою водопритоки до рудника. Вода могла вже заповнити всі порожнини, але карстоутворення тільки призупинилось".
Вода зі сторони Модрич до Рудника №2 текла двома підземними руслами. Звідси — дві тріщини дорожнього покриття. Інша ж товща землі під дорогою може бути й цілісною. Якщо це так, то відпадає необхідність перенесення дороги. Якщо є можливість, то можна перенаправити водяний потік із Модрич. Після цього вода перестане текти і утворювати карсти».
Джерело: umoloda.kyiv.ua
Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
Останні новини
18:00
10 грудня
09:00
10 грудня
23:00
9 грудня
live comments feed...